Saxo og det arkæologiske kildemateriale

Oplæg i Middelaldercirklen ved Lilith C.G. Andersen, stud. mag., forhistorisk arkæologi

Oplægget finder sted mandag d. 25. oktober, kl. 17.05 i lokale 16.1.114 på 16-gangen på KUA

Jeg tager fat i alle relevante specifikke beskrivelser af genstande/steder/begivenheder i Saxo og søger at kæde dem sammen med arkæologiske fund fra beskrivelsens geografiske område. Der ud over har jeg indsamlet en hel række statistiske oplysninger der dels kan kædes sammen med de specifikke beskrivelser og dels med den arkæologisk erkendte udvikling.
Da jeg nu netop er arkæologistuderende har jeg ikke beskæftiget mig med de historiske begivenheder.
Formål: ud over ren og skær nysgerrighed, så er formålet at se om, og i hvor høj grad, det er muligt at sted- og tidsfæste “den arkæologiske dimension” i Gesta Danorum.

Forslag til yderligere læsning:

  • Sherratt, E. S., 1990: Reading the Texts: Archaeology and the Homeric question. Antiquity, vol. 64, no. 245, Dec. 1990. S. 807-824.
Der er lukket for kommentarer.

