Den danske deltagelse i det tredje korstog

Foredrag ved Kim Schou Christensen, cand.mag.

Hvad er korstog? – Dette er et af de helt store spørgsmål indenfor dansk og international korstogsforskning. Jeg vil i mit oplæg skitsere hvilke svar der kan være til dette spørgsmål, samt give mit bud på hvordan man kan forstå korstog. Jeg vil tage udgangspunkt i perioden 1168-1219,som jeg har arbejdet med i mit speciale. En periode der dækker Valdemar den Store, indtagelsen af Rügen til Valdemar Sejrs korstog til Estland i 1219.

Ud fra min definition vil jeg give mit bud på forholdet mellem korstogsbevægelsen og den danske kongemagt i denne periode.

Foredraget afholdes mandag den 18. maj 2009, kl. 17.05, i lokale 15.1.61 på gamle KUA. Gratis adgang.

Der er lukket for kommentarer.

