Kan vi lære af historien?

Foredrag ved Troels Ken Pedersen, cand.mag.

Under invasionen af Irak i 2003 sad jeg midt i arbejdet med mit speciale om kongeriget Sicilien, og jeg synes at jeg kunne se faretruende paralleller mellem den indre strid, der blev Siciliens ruin, og den borgerkrig, der brød ud i Irak efter Saddam Husseins fald. Det synes jeg egentlig stadig at jeg kan, og jeg føler mig klogere på Irak i dag på baggrund af min viden om Kgr. Sicilien. Men er jeg nu også det.

Dette har givet anledning til nogle betragtninger om hvad man kan og ikke kan bruge fortiden og historien til, hvis man vil forstå nutiden og forudsige fremtiden. Sagens kerne er den menneskelige erindrings natur, og den menneskelige tendens til at organisere verden, i særdeleshed fortiden, i narrativer. Narrativer er nødvendige for at forholde sig til og formulere en forståelse af historiske forløb, men de rummer også fælder, specielt for de som vil lære af historien. Man kan nemt blive revet med af narrativets vingesus, i særdeleshed når der er sex og vold, skurke og helte, men selv mere ydmyge historier har deres indre sammenhæng og mening. Hvis man forsøger at lokke forudsigelseskraft ud af historien, kan det nemt resultere i selvopfyldende profetier og andre paradokser.

Hvad kan vi lære af historien? Hvad kan vi bruge det til?

Litteratur

  • Evans, Richard J.: In Defense of History, London 1997
  • Tuchman, Barbara: The March of Folly, New York 1984

Foredraget afholdes mandag d. 22. september, kl. 17.05, i lokale 15.1.61 på KUA. Gratis adgang.

Der er lukket for kommentarer.

